Több vállalkozás is kérheti dolgozóinak a felmentését a katonai szolgálat alól

A gazdaságilag stabil és fontos vállalkozások, szervezetek és intézmények katonaköteles munkavállalóik 50%-át védettség alá helyezhetik. Január végén a Miniszteri Kabinet határozatot fogadott el, amely szabályozza a védettség fogalmát. A dokumentum hét fő kritériumot határoz meg, amelyek közül háromnak eleget téve lehet halasztást kapni a katonai szolgálat alól. Az első két pont a nagyvállalatokra vonatkozik, különösen azokra, amelyek tavaly legalább 50 millió hrivnya adót fizettek be, legalább 32 millió euró devizabevételt biztosítottak, vagy stratégiai fontossággal bírnak. Ezenkívül az egyik fő kritérium az átlagbér, amely Kárpátalján közel 15 ezer hrivnya.  Emellett az informatikai ágazatot is kiemelten kezelik - írta a Kárpátalja hetilap.

Vaszil Ivancso, a Kárpátaljai Megyei Katonai Közigazgatás helyettes vezetője elmondta, hogy a kormányrendelet hét kritériumot tartalmaz, amelyek közül háromnak kell teljesülnie ahhoz, hogy a vállalat védettséget kérhessen az alkalmazottai felének. „Ez egy pontot ér, és ennek a megadásához szükséges kritériumokat pedig a megyei közigazgatás határozza meg. Így ennek az egy pontnak az eléréséhez még további nyolc kritériumot állapítottunk meg, amiből négyet kell teljesítenie az adott vállalatnak” – mondta.

A megyei közigazgatás nyolc fő követelményt dolgozott ki és hagyott jóvá. Ezek teljes mértékben megvalósíthatók egy működő vállalkozás számára. Ezek közé tartozik a legalább egymillió hrivnya éves forgalom, az exporttevékenység folytatása, legalább öt biztosított alkalmazott, és az egységes szociális adó pontos befizetése. Figyelembe veszik továbbá a területi közösségnek és annak a katonai alakulatnak az igazoló levelét, amelyet a vállalat vagy intézmény támogat.

A tisztségviselő tovább folytatva arról beszél, hogy az erre vonatkozó listát úgy állították össze, hogy azt nehéz nem teljesíteni. „Úgy hiszem, hogy az az egy pont, amelyet a vállalkozás a megyétől kaphat, eléggé részletesen ki van fejtve. Tehát a kormányrendeletben szereplő egy pont elérése nem nehéz. Egy pontot ér az egységes szociális adó hiánytalan befizetése. Emellett a harmadik legfontosabb pont, melyet már korábban említettem, a fizetés” – emelte ki. Vagyis azok a vállalkozások, ahol nem borítékban kapják a fizetést, hanem biztosítják az átlagbért a munkavállalóik részére, jogosultak a munkavállalóik 50%-ának a felmentését kérvényezni a katonai szolgálat alól.

A megyei közigazgatáshoz fordulhat minden olyan vállalkozás, amely a gazdasági tevékenységek fajtáinak osztályozása alapján működik, speciális munkákat végez, a fuvarozók, a közműszolgáltatók, valamint az oktatás, tudomány, orvostudomány, sport és egyéb szociális területek szervezetei. Ugyanakkor a kormány határozata és így a megyei dokumentum sem veszi figyelembe az egyéni vállalkozók érdekeit, akik szintén nagyszámú alkalmazottal rendelkeznek. Ezt a hiányosságot a központi kormányzat szintjén próbálják orvosolni.

A közösségi médiában vita folyik arról, hogy az egyéni vállalkozók kimaradtak a szabályozásból. A jelenlegi rendelet nem említi őket, sehol sincs szó az egyéni vállalkozókról – sajnos. Amennyiben megjelenik az említett kategória, több munkavállaló élhetne a lehetőséggel – tette hozzá a helyettes vezető. 

A bizottság hetente, de szükség esetén gyakrabban is ülésezik. Jelenleg öt, a költségvetés szempontjából kiemelt kárpátaljai vállalkozás kapott védettséget az alkalmazottai számára. A vidékünkön működő három és félezer intézményből és szervezetből több mint 900 igényelheti dolgozói számára a halasztást. A tisztviselők szerint a vállalatok biztosan élnek majd a lehetőséggel, és benyújtják a szükséges dokumentumcsomagot. Fontos aláhúzni, hogy minden okiratot, igazolást és tanúsítványt papíralapon, eredetiben kell benyújtani. Az dokumentumok feldolgozása több napot vesz igénybe, a felmentés pedig egy évig érvényes. 

KÖVESSEN MINKET A FACEBOOKON: